Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy to wiodąca instytucja transportowa w regionie, która ma swoje korzenie w przekształceniu Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy na koniec lat dziewięćdziesiątych. Spółka, która powstała w 1995 roku, jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem jest gmina Legnica.
Jako operator systemu publicznego transportu zbiorowego, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma na celu zapewnienie mieszkańcom Legnicy efektywnego i niezawodnego transportu. Działalność przedsiębiorstwa jest regulowana przez umowę wieloletnią z urzędem miejskim, która obowiązuje do roku 2027. Dzięki tej umowie, firma rozbudowuje i utrzymuje system transportu publicznego, który obejmuje nie tylko miasto Legnicę, ale również wybrane miejscowości w okolicy.
W ramach swojej oferty, przedsiębiorstwo zapewnia komunikację w obszarze gmin takich jak:
- Miłkowice,
- Kunice,
- Legnickie Pole,
- Prochowice.
Zarządzając rozbudowaną siecią połączeń, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy stara się dostosować do potrzeb mieszkańców, zapewniając tym samym wysoką jakość usług transportowych.
Historia
Geneza
Powstanie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy miało miejsce w wyniku przekształcenia Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Instytucja ta dziedziczy tradycje operatorów publicznej komunikacji miejskiej, którzy rozpoczęli swoją działalność w Legnicy już w 1898 roku.
Forma organizacyjna
Nowo utworzone przedsiębiorstwo przyjęło formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, co zostało formalnie potwierdzone aktem notarialnym z dnia 18 grudnia 1995 roku. Założycielem spółki został prezydent miasta, a działalność rozpoczęła 1 stycznia 1996 roku, przejmując nie tylko majątek, ale również personel oraz obsługę linii komunikacyjnych od zlikwidowanego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które zakończyło działalność pod koniec 1995 roku.
Własność
W latach 1996–1998 przedsiębiorstwo było w całości własnością gminy Legnica. W 1998 roku, w ramach przetargu na dostawę 30 nowych autobusów niskopodłogowych, jednym z istotnych kryteriów oceny ofert (o wadze 40%) było zaangażowanie kapitałowe w proces restrukturyzacji spółki. Przetarg wygrała firma Neoplan Polska, która później zmieniła nazwę na Solaris Bus & Coach sp. z o.o. Dzięki ich wsparciu finansowemu, spółka mogła zakupić trzy dodatkowe pojazdy, co przyczyniło się do objęcia 6% udziałów w MPK. Zmiany w regulacjach prawnych wymusiły na MPK udział w przetargach, gdyż przestało być w pełni własnością miasta, aby mogło kontynuować realizację zadań na rzecz gminy Legnica. W dniu 27 września 2017 roku, gmina Legnica wykupiła wszystkie udziały przynależące do Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
Działalność
Komunikacja miejska
Publiczny transport zbiorowy w Legnicy, który obsługuje organizacja Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, jest zarządzany przez Urząd Miasta Legnicy. W ciągu roku świadczone usługi przewozowe na obszarze miasta oraz współpracujących gmin wynoszą łącznie 3 279 972 wozokilometry. To zobowiązanie, uregulowane w umowie, dopuszcza możliwość zmiany tego wymiaru o 10% w stosunku do wcześniej ustalonego planu pracy eksploatacyjnej.
Warto również dodać, że można zapoznać się z materiałami na temat komunikacji miejskiej w Legnicy.
Komunikacja zamiejska
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przejęło obowiązki w zakresie części linii autobusowych, które obsługiwały rejony podmiejskie oraz międzymiastowe. Te linie, znane jako linie zamiejskie, były wcześniej zarządzane przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W wyniku rozwijającej się konkurencji ze strony skomercjalizowanych przewoźników, którzy powstali z dawnych struktur Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz poprzez wzrost popularności transportu indywidualnego, wiele gmin zaczęło rezygnować z dofinansowania, co zmusiło MPK do zakończenia działalności w zakresie komercyjnych połączeń zamiejskich.
Zmiany w ustawodawstwie, które regulują zasady publicznego transportu zbiorowego, wymusiły oddzielność przewozów komercyjnych od tych realizowanych w ramach komunikacji miejskiej. W 2014 roku, a także w późniejszych latach, gmina Legnica podpisała porozumienia z innymi gminami, dotyczące organizacji transportu publicznego na obszarach wcześniej obsługiwanych komercyjnie.
Finansowanie
Główne źródło dochodów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy wynika z świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego. Usługi te są realizowane nie tylko na terenie samej Legnicy, ale również w okolicznych gminach, takich jak Kunice, Legnickie Pole, Miłkowice i Prochowice. Te gminy współpracują z miastem Legnica, co znajduje swoje odzwierciedlenie w porozumieniach międzygminnych, które mają na celu efektywne zarządzanie lokalnym transportem zbiorowym.
Przedsiębiorstwo generuje przychody głównie z działalności operacyjnej, co obejmuje wpływy pochodzące ze sprzedaży biletów. Dodatkowo, MPK korzysta z dotacji, które wynikają z umów zawartych z różnymi gminami oraz z właścicielem sieci handlowej Auchan. W roku 2017 dotacje te stanowiły około 95% całości przychodów przedsiębiorstwa, co podkreśla ich kluczowe znaczenie dla stabilności finansowej MPK.
Majątek
Tabor autobusowy
Początkowy skład taboru autobusowego miasta obejmował pojazdy, które zostały przejęte po Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. W skład tej floty wchodziły autobusy Ikarus 280 oraz modele marki Jelcz, takie jak PR110, M11, L11, 120M, a także mikrobus bazujący na Mercedes-Benz Vario. W pierwszym roku działalności MPK zainwestowało w 1 prototypowy autobus Jelcz 120M, dołączając do tego 6 egzemplarzy Jelczy M121M. Kolejne pożądane pojazdy do floty pojawiły się w postaci trójosiowego Neoplana N4020, który również został zakupiony wkrótce po inauguracji przedsiębiorstwa.
Dzięki dostawie 28 autobusów marki Neoplan, modelów N4016TD oraz N4020TD, możliwe było wycofanie z użytku wszystkich Jelczy PR110 i części Ikarusów 280. W kolejnych latach nabyto szereg nowych pojazdów, w tym Solaris Urbino 10 (cztery dostawy) oraz Solaris Urbino 12 (od jednej do kilku sztuk rocznie). Razem z pięcioma sztukami MAN NL 223, ostatnie autobusy marki Jelcz zostały całkowicie wycofane z eksploatacji.
W latach 2007-2008 dokonano wymiany Ikarusów 280 na używane autobusy MAN NG xx2 i MAN NG xx3 sprowadzone z Niemiec, z czego 3 były stałymi przedstawicielami, a 1 to pojazd dodatkowy. Dla mniej uczęszczanych tras MPK w 2010 roku nabyło również dwa minibusy Autosan Wetlina. Warto zaznaczyć, że przedsiębiorstwo na lata 2016-2026 wydzierżawiło 15 nowych autobusów, w tym 12 sztuk Solaris Urbino 12 oraz 3 Solaris Urbino 15.
W marcu 2017 roku rozstrzygnięto przetarg z unijnym dofinansowaniem na zakup 8 autobusów, w którym triumfowała firma Solaris Bus and Coach SA. Dzięki temu do floty trafiły dwa nowoczesne pojazdy Urbino 15 III generacji oraz sześć 12-metrowych Urbino 12 IV generacji, w tym 4 modele hybrydowe. W rezultacie nowo zakupione autobusy pozwoliły na wycofanie z użytku pojazdów MAN NL 223. MPK w Legnicy wzbogaciło się także o jeden egzemplarz Solarisa Urbino 18, pochodzący z gdańskiej firmy Warbus.
Rodzaj autobusu | Rok produkcji | Data rozpoczęcia eksploatacji | Udogodnienia | Numery taborowe | Ilość egzemplarzy |
Neoplan N4020TD | 1998 | 1998 | _ | 104, 106, 107, 110, 111 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
Solaris Urbino 12 I | 2001 | 2002 | _ | 229 | 1 |
Solaris Urbino 10 II | 2003, 2004 | 2003, 2004 | _ | 303-306 | 4 |
Solaris Urbino 10 III | 2006, 2013 | 2006, 2014 | _ | 307-312 | 6 |
Solaris Urbino 12 III | 2011, 2013 | 2011, 2013, 2014, 2015 | _ | 231-238 | 8 |
Solaris Urbino 15 III | 2013, 2014, 2016, 2018 | 2014, 2016, 2018, 2020 | _ | 113-119 | 7 |
Mercedes Sprinter / Automet Cityliner | 2016 | 2016 | _ | 032 | 1 |
Solaris Urbino 12 IV | 2016, 2017 | 2016, 2017 | _ | 239-252 | 14 |
Solaris Urbino 12 IV Hybrid | 2018 | 2018 | _ | 253-256 | 4 |
Solaris Urbino 18 III | 2008 | 2018 | _ | 509 | 1 |
MAN Lion’s City C | 2016 | 2020 | _ | 120 | 1 |
Solaris Urbino 18 IV | 2017 | 2021 | _ | 510-513 | 4 |
Solaris Urbino 8,9 LE III | 2014 | 2022 | _ | 313 | 1 |
Solaris Urbino 18 IV | 2020 | 2024 | _ | 514 | 1 |
Solaris Urbino 12 Electric | 2024, 2025 | 2024 | _ | 901-906 | 5 z 6 |
Łączna liczba pojazdów | 68 | ||||
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie | 100% |
(stan taborowy aktualny na 23.08.2024 r.)
Przypisy
- - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. MPK Legnica [online], phototrans.pl [dostęp 07.10.2022 r.]
- - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Legnicy [online], mpk.legnica.pl [dostęp 03.05.2019 r.]
- - a b c d e f g Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Legnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Legnicy - rys historyczny. [w:] mpk.legnica.pl [online]. [dostęp 07.12.2017 r.]
- - a b c Akt przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy, tekst jednolity, stan na 01.12.2018 r. [dostęp 21.04.2019 r.]
- - Martyn Janduła: Legnica planuje 10 ekologicznych autobusów. [w:] transport-publiczny.pl [online]. 30.05.2016 r. [dostęp 21.04.2019 r.]
- - a b Paweł Jantura: MPK nadal będzie jeździć unijnymi autobusami. [w:] lca.pl [online]. Przedsiębiorstwo Usług Informatycznych "BAJT", 28.11.2017 r. [dostęp 16.04.2019 r.]
- - a b Najwyższa Izba Kontroli: Dostępność publicznego transportu zbiorowego dla osób niepełnosprawnych w miastach na prawach powiatu. 17.10.2016 r. [dostęp 01.05.2019 r.]
- - a b TRAKO projekty transportowe Szamborski i Szelukowski s.j.: analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych. 2018. s. 11-15. [dostęp 01.05.2019 r.]
- - a b Aleksander Kierecki: Pierwszy Solaris Euro 6 w Legnicy. [w:] infobus.pl [online]. 13.10.2014 r. [dostęp 29.12.2018 r.]
- - „Plan transportowy” 2014 (akt.2017).
- - a b Sprawozdanie Zarządu... 2017, s. 9.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Hefra | Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna | Gant Development | Koleje Dolnośląskie | KGHM Ecoren | Legnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji | Interferie | Rank ProgressOceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy