Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy to wiodąca instytucja transportowa w regionie, która ma swoje korzenie w przekształceniu Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy na koniec lat dziewięćdziesiątych. Spółka, która powstała w 1995 roku, jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem jest gmina Legnica.

Jako operator systemu publicznego transportu zbiorowego, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma na celu zapewnienie mieszkańcom Legnicy efektywnego i niezawodnego transportu. Działalność przedsiębiorstwa jest regulowana przez umowę wieloletnią z urzędem miejskim, która obowiązuje do roku 2027. Dzięki tej umowie, firma rozbudowuje i utrzymuje system transportu publicznego, który obejmuje nie tylko miasto Legnicę, ale również wybrane miejscowości w okolicy.

W ramach swojej oferty, przedsiębiorstwo zapewnia komunikację w obszarze gmin takich jak:

  • Miłkowice,
  • Kunice,
  • Legnickie Pole,
  • Prochowice.

Zarządzając rozbudowaną siecią połączeń, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy stara się dostosować do potrzeb mieszkańców, zapewniając tym samym wysoką jakość usług transportowych.

Historia

Geneza

Powstanie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy miało miejsce w wyniku przekształcenia Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Instytucja ta dziedziczy tradycje operatorów publicznej komunikacji miejskiej, którzy rozpoczęli swoją działalność w Legnicy już w 1898 roku.

Forma organizacyjna

Nowo utworzone przedsiębiorstwo przyjęło formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, co zostało formalnie potwierdzone aktem notarialnym z dnia 18 grudnia 1995 roku. Założycielem spółki został prezydent miasta, a działalność rozpoczęła 1 stycznia 1996 roku, przejmując nie tylko majątek, ale również personel oraz obsługę linii komunikacyjnych od zlikwidowanego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które zakończyło działalność pod koniec 1995 roku.

Własność

W latach 1996–1998 przedsiębiorstwo było w całości własnością gminy Legnica. W 1998 roku, w ramach przetargu na dostawę 30 nowych autobusów niskopodłogowych, jednym z istotnych kryteriów oceny ofert (o wadze 40%) było zaangażowanie kapitałowe w proces restrukturyzacji spółki. Przetarg wygrała firma Neoplan Polska, która później zmieniła nazwę na Solaris Bus & Coach sp. z o.o. Dzięki ich wsparciu finansowemu, spółka mogła zakupić trzy dodatkowe pojazdy, co przyczyniło się do objęcia 6% udziałów w MPK. Zmiany w regulacjach prawnych wymusiły na MPK udział w przetargach, gdyż przestało być w pełni własnością miasta, aby mogło kontynuować realizację zadań na rzecz gminy Legnica. W dniu 27 września 2017 roku, gmina Legnica wykupiła wszystkie udziały przynależące do Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

Działalność

Komunikacja miejska

Publiczny transport zbiorowy w Legnicy, który obsługuje organizacja Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, jest zarządzany przez Urząd Miasta Legnicy. W ciągu roku świadczone usługi przewozowe na obszarze miasta oraz współpracujących gmin wynoszą łącznie 3 279 972 wozokilometry. To zobowiązanie, uregulowane w umowie, dopuszcza możliwość zmiany tego wymiaru o 10% w stosunku do wcześniej ustalonego planu pracy eksploatacyjnej.

Warto również dodać, że można zapoznać się z materiałami na temat komunikacji miejskiej w Legnicy.

Komunikacja zamiejska

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przejęło obowiązki w zakresie części linii autobusowych, które obsługiwały rejony podmiejskie oraz międzymiastowe. Te linie, znane jako linie zamiejskie, były wcześniej zarządzane przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W wyniku rozwijającej się konkurencji ze strony skomercjalizowanych przewoźników, którzy powstali z dawnych struktur Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz poprzez wzrost popularności transportu indywidualnego, wiele gmin zaczęło rezygnować z dofinansowania, co zmusiło MPK do zakończenia działalności w zakresie komercyjnych połączeń zamiejskich.

Zmiany w ustawodawstwie, które regulują zasady publicznego transportu zbiorowego, wymusiły oddzielność przewozów komercyjnych od tych realizowanych w ramach komunikacji miejskiej. W 2014 roku, a także w późniejszych latach, gmina Legnica podpisała porozumienia z innymi gminami, dotyczące organizacji transportu publicznego na obszarach wcześniej obsługiwanych komercyjnie.

Finansowanie

Główne źródło dochodów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy wynika z świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego. Usługi te są realizowane nie tylko na terenie samej Legnicy, ale również w okolicznych gminach, takich jak Kunice, Legnickie Pole, Miłkowice i Prochowice. Te gminy współpracują z miastem Legnica, co znajduje swoje odzwierciedlenie w porozumieniach międzygminnych, które mają na celu efektywne zarządzanie lokalnym transportem zbiorowym.

Przedsiębiorstwo generuje przychody głównie z działalności operacyjnej, co obejmuje wpływy pochodzące ze sprzedaży biletów. Dodatkowo, MPK korzysta z dotacji, które wynikają z umów zawartych z różnymi gminami oraz z właścicielem sieci handlowej Auchan. W roku 2017 dotacje te stanowiły około 95% całości przychodów przedsiębiorstwa, co podkreśla ich kluczowe znaczenie dla stabilności finansowej MPK.

Majątek

Tabor autobusowy

Początkowy skład taboru autobusowego miasta obejmował pojazdy, które zostały przejęte po Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. W skład tej floty wchodziły autobusy Ikarus 280 oraz modele marki Jelcz, takie jak PR110, M11, L11, 120M, a także mikrobus bazujący na Mercedes-Benz Vario. W pierwszym roku działalności MPK zainwestowało w 1 prototypowy autobus Jelcz 120M, dołączając do tego 6 egzemplarzy Jelczy M121M. Kolejne pożądane pojazdy do floty pojawiły się w postaci trójosiowego Neoplana N4020, który również został zakupiony wkrótce po inauguracji przedsiębiorstwa.

Dzięki dostawie 28 autobusów marki Neoplan, modelów N4016TD oraz N4020TD, możliwe było wycofanie z użytku wszystkich Jelczy PR110 i części Ikarusów 280. W kolejnych latach nabyto szereg nowych pojazdów, w tym Solaris Urbino 10 (cztery dostawy) oraz Solaris Urbino 12 (od jednej do kilku sztuk rocznie). Razem z pięcioma sztukami MAN NL 223, ostatnie autobusy marki Jelcz zostały całkowicie wycofane z eksploatacji.

W latach 2007-2008 dokonano wymiany Ikarusów 280 na używane autobusy MAN NG xx2 i MAN NG xx3 sprowadzone z Niemiec, z czego 3 były stałymi przedstawicielami, a 1 to pojazd dodatkowy. Dla mniej uczęszczanych tras MPK w 2010 roku nabyło również dwa minibusy Autosan Wetlina. Warto zaznaczyć, że przedsiębiorstwo na lata 2016-2026 wydzierżawiło 15 nowych autobusów, w tym 12 sztuk Solaris Urbino 12 oraz 3 Solaris Urbino 15.

W marcu 2017 roku rozstrzygnięto przetarg z unijnym dofinansowaniem na zakup 8 autobusów, w którym triumfowała firma Solaris Bus and Coach SA. Dzięki temu do floty trafiły dwa nowoczesne pojazdy Urbino 15 III generacji oraz sześć 12-metrowych Urbino 12 IV generacji, w tym 4 modele hybrydowe. W rezultacie nowo zakupione autobusy pozwoliły na wycofanie z użytku pojazdów MAN NL 223. MPK w Legnicy wzbogaciło się także o jeden egzemplarz Solarisa Urbino 18, pochodzący z gdańskiej firmy Warbus.

Rodzaj autobusuRok produkcjiData rozpoczęcia eksploatacjiUdogodnieniaNumery taboroweIlość egzemplarzy
Neoplan N4020TD19981998_104, 106, 107, 110, 1115
Solaris Urbino 12 I20012002_2291
Solaris Urbino 10 II2003, 20042003, 2004_303-3064
Solaris Urbino 10 III2006, 20132006, 2014_307-3126
Solaris Urbino 12 III2011, 20132011, 2013, 2014, 2015_231-2388
Solaris Urbino 15 III2013, 2014, 2016, 20182014, 2016, 2018, 2020_113-1197
Mercedes Sprinter / Automet Cityliner20162016_0321
Solaris Urbino 12 IV2016, 20172016, 2017_239-25214
Solaris Urbino 12 IV Hybrid20182018_253-2564
Solaris Urbino 18 III20082018_5091
MAN Lion’s City C20162020_1201
Solaris Urbino 18 IV20172021_510-5134
Solaris Urbino 8,9 LE III20142022_3131
Solaris Urbino 18 IV20202024_5141
Solaris Urbino 12 Electric2024, 20252024_901-9065 z 6
Łączna liczba pojazdów68
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie100%

(stan taborowy aktualny na 23.08.2024 r.)

Przypisy

  1. - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. MPK Legnica [online], phototrans.pl [dostęp 07.10.2022 r.]
  2. - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Legnicy [online], mpk.legnica.pl [dostęp 03.05.2019 r.]
  3. - a b c d e f g Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Legnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Legnicy - rys historyczny. [w:] mpk.legnica.pl [online]. [dostęp 07.12.2017 r.]
  4. - a b c Akt przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy, tekst jednolity, stan na 01.12.2018 r. [dostęp 21.04.2019 r.]
  5. - Martyn Janduła: Legnica planuje 10 ekologicznych autobusów. [w:] transport-publiczny.pl [online]. 30.05.2016 r. [dostęp 21.04.2019 r.]
  6. - a b Paweł Jantura: MPK nadal będzie jeździć unijnymi autobusami. [w:] lca.pl [online]. Przedsiębiorstwo Usług Informatycznych "BAJT", 28.11.2017 r. [dostęp 16.04.2019 r.]
  7. - a b Najwyższa Izba Kontroli: Dostępność publicznego transportu zbiorowego dla osób niepełnosprawnych w miastach na prawach powiatu. 17.10.2016 r. [dostęp 01.05.2019 r.]
  8. - a b TRAKO projekty transportowe Szamborski i Szelukowski s.j.: analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych. 2018. s. 11-15. [dostęp 01.05.2019 r.]
  9. - a b Aleksander Kierecki: Pierwszy Solaris Euro 6 w Legnicy. [w:] infobus.pl [online]. 13.10.2014 r. [dostęp 29.12.2018 r.]
  10. - „Plan transportowy” 2014 (akt.2017).
  11. - a b Sprawozdanie Zarządu... 2017, s. 9.

Oceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:12