Koleje Dolnośląskie, znane pod identyfikatorem literowym KD, to przewoźnik kolejowy działający w Polsce. Jest to spółka akcyjna, której właścicielem jest samorząd województwa dolnośląskiego. Została powołana uchwałą z dnia 28 grudnia 2007 roku, w celu zapewnienia transportu kolejowego w regionie Dolnego Śląska.
Właścicielem Kolei Dolnośląskich pozostaje nadal samorząd wojewódzki, który udostępnia spółce posiadany tabor kolejowy. Ponadto, to właśnie samorząd zleca w trybie bezprzetargowym obsługę wybranych połączeń kolejowych. Prawdziwa historia tych kolei rozpoczęła się 14 grudnia 2008 roku, kiedy to pierwsze regularne pociągi wyjechały na trasy.
Spółka zajmuje się wyłącznie przewozem osób, skupiając się głównie na trasach wewnętrznych w obrębie województwa dolnośląskiego. Koleje Dolnośląskie nie ograniczają się jednak tylko do lokalnych połączeń. W przypadkach, gdy zawarte są odpowiednie umowy, obsługują również relacje wykraczające poza granice regionu, gdzie organizatorem transportu staje się Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Warto zwrócić uwagę na wyniki przewoźnika. W 2018 roku osiągnął on 3,78% udziału w rynku przewozów kolejowych rozliczanych pod kątem liczby pasażerów, co daje mu 7. miejsce w kraju. Również w zakresie pracy przewozowej, mierzonym w pasażerokilometrach, Koleje Dolnośląskie uzyskały 2,86% udziału, co uplasowało je na 6. pozycji w kraju.
Geneza spółki
Stan kolei w Polsce i na Dolnym Śląsku po 1989 roku
Po 1989 roku, w całej Polsce miały miejsce znaczące zmiany w działalności kolei, które obejmowały masowe likwidacje oraz zawieszanie linii, które nie przynosiły zysków. Do najważniejszych z przyczyn tej sytuacji należały:
- ponadwykonana, zużyta infrastruktura, która nie odpowiadała zwiększającemu się zapotrzebowaniu,
- wysokie koszty eksploatacji tradycyjnego taboru spalinowego, stanowiącego wówczas jedyną dostępną możliwość,
- rosnąca liczba samochodów osobowych, co prowadziło do spadku liczby pasażerów korzystających z transportu kolejowego.
To właśnie nieefektywne planowanie rozkładów jazdy pociągów po 1990 roku, w ramach polityki mającej na celu „ograniczanie strat”, skutkowało m.in. całkowitym zawieszaniem wielu połączeń. Oferta przewozowa stała się w wielu przypadkach nieadekwatna do potrzeb podróżnych, co objawiało się m.in. brakiem wystarczającej liczby kursów oraz wydłużonym czasem przejazdu.
W 1980 roku kolej przewiozła w Polsce 1093 miliony osób, natomiast w 2001 roku liczba ta spadła do 309 milionów, a w 2010 roku osiągnęła wartość 291 milionów pasażerów.
Przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym w 2001 roku, finansowanie tras kolejowych o zasięgu regionalnym odbywało się z centralnego budżetu. Po transformacji ustrojowej w latach 90. XX wieku, wpływy na działalność transportu kolejowego zaczęły systematycznie maleć, co miało swoje konsekwencje w obniżeniu dotacji mających wspierać funkcjonowanie transportu pasażerskiego. W rezultacie, system połączeń organizowany przez Polskie Koleje Państwowe opierał się jedynie na kryteriach ekonomicznych, prowadząc do likwidacji połączeń, gdzie wpływy pokrywały poniżej 20% kosztów.
Dolny Śląsk, historycznie obszar o dobrze rozwiniętej sieci kolejowej liczącej około 2300 kilometrów, również padł ofiarą ogólnokrajowych trendów. Ok. 2000 roku, w ruchu pasażerskim pozostało jedynie 50% pierwotnej długości sieci kolejowej w regionie. Likwidacja lokalnych połączeń trwała od 1988 roku, w szczególności na liniach drugorzędnych i lokalnych, a najpierw wycofano niezelektryfikowane odcinki, co wyeliminowało niekiedy całe powiaty z dostępu do transportu kolejowego.
Restrukturyzacja i usamorządowienie kolejowych przewozów regionalnych
Proces restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych rozpoczęto ustawą z dnia 8 września 2000 roku. Oddzielono wówczas zarządzanie linami kolejowymi od działalności przewozów, tworząc osobne spółki. PKP Przewozy Regionalne zostały powołane do obsługi większości połączeń regionalnych, z wyjątkiem SKM w Trójmieście i WKD w Warszawie.
Przy kolejnych zmianach ustawowych, odpowiedzialność za lokalne przewozy kolejowe przekazano samorządom wojewódzkim. Te, powołane zgodnie z reformą administracyjną, otrzymały obowiązek organizacji i finansowania transportu kolejowego w swoich obszarach. W 2001 roku umożliwiono marszałkom zakup sprzętu oraz jego udostępnianie przewoźnikom.
Na 1 stycznia 2004 roku samorządy przejęły odpowiedzialność za organizację przewozów, co umożliwiło im wolny wybór operatora na swoim terenie.
W 2004 roku, władze województwa mazowieckiego założyły Koleje Mazowieckie, a region wielkopolski także rozpoczął działania na rzecz powołania Kolei Wielkopolskich, które miały obsługiwać ruch na liniach niezelektryfikowanych.
Przesłanki powstania Kolei Dolnośląskich
Z chwilą przekazania odpowiedzialności za kolej samorządom, władze Dolnego Śląska zaczęły analizować możliwość zmiany dotychczasowego modelu organizacji przewozów. Wskazywano na konieczność powołania spółki z udziałem PKP lub przeprowadzenia przetargu na realizację przewozów kolejowych. Rok 2005 został zaplanowany jako czas na analizy oraz opracowywanie programów zmian, zaś kolejny rok miał być poświęcony na konkretne działania.
W rezultacie, w jesieni 2005 roku dolnośląski urząd marszałkowski zlecił stworzenie biznesplanu, który miał na celu zbadanie zasadności powołania lokalnego przewoźnika kolejowego. Główną motywacją była chęć stworzenia konkurencji dla PKP Przewozy Regionalne, co miało doprowadzić do uproszczenia negocjacji cen usług świadczonych dla województwa.
Początkowo rozważano utworzenie spółki akcyjnej Koleje Dolnośląskie, w której samorząd planował posiadać 70% udziałów, a 30% miałoby przypaść lokalnej spółce kolejowej KGHM oraz Pol-Miedź Trans. Realizacją przewozu pasażerów miały się zajmować autobusy szynowe, co zwiększyłoby dostępność na trasach atrakcyjnych turystycznie.
Nowo utworzona Spółka będzie potrzebowała mniejszego wsparcia finansowego w postaci dotacji celowej niż obecnie świadcząca usługi transportu kolejowego spółka PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. Mniejsza stawka dotacji dla Kolei Dolnośląskich S.A. pozwoli na negocjowanie korzystniejszych kontraktów wojewódzkich ze spółką PKP PR w latach późniejszych.
Ostatecznie, jedynym właścicielem Kolei Dolnośląskich S.A. został Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Historia
2008
Na początku 2008 roku na mocy uchwały sejmiku samorządowego województwa dolnośląskiego z końca roku 2007, powstała spółka Koleje Dolnośląskie. Jej oficjalna działalność rozpoczęła się 6 lutego 2008 roku, kiedy zarejestrowano ją w Krajowym Rejestrze Sądowym. Po rejestracji niezwłocznie rozpoczęto proces rekrutacji technicznego personelu oraz załogi pociągów.
W czerwcu tego samego roku, nowi pracownicy wzięli udział w szkoleniach organizowanych wspólnie z firmą PCC Arriva, a także zapoznali się z trasą na liniach, które Koleje Dolnośląskie miały przejąć. Szkolenia te były prowadzone przy współpracy z wrocławskim oddziałem PKP Przewozy Regionalne.
W wrześniu 2008 roku Koleje Dolnośląskie złożyły wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o uzyskanie certyfikatu oraz świadectwa bezpieczeństwa, co było kluczowe dla rozpoczęcia przewozów. W związku z opóźnieniem w uzyskaniu dokumentów, spółka nawiązała współpracę z Dolnośląskimi Liniami Autobusowymi, które przekazały jej swoje istotne dokumenty za wynagrodzenie. Dzięki temu, możliwe było uruchomienie pierwszych połączeń kolejowych, mimo że spotkało się to z krytyką ze strony organizacji związkowych przy PKP PR, które obawiały się konkurencji ze strony nowego przewoźnika.
W wyniku współpracy z PKP Cargo, Koleje Dolnośląskie uzyskały dostęp do lokomotywowni w stacji Legnica, co było kluczowe dla działalności spółki w tej części województwa. Na mikołajki, 6 grudnia 2008 roku, firma zaprezentowała się szerszej publiczności pojazdem SA106-011 podczas ceremonii przekazania dworca Świdnica Miasto na rzecz lokalnych władz.
Regularna obsługa połączeń rozpoczęła się 14 grudnia 2008, na trasach kolejowych nr 137 oraz 286. Pierwszy pociąg wyruszył o 4:18 ze stacji Kłodzko Główne w stronę Legnicy. Mimo pewnych opóźnień pierwszego dnia, Koleje Dolnośląskie zdołały uruchomić wszystkie połączenia, a pasażerowie mogli korzystać z biletów PKP PR w ich pociągach.
Na początku 2008 roku, Koleje Dolnośląskie były pierwszą samorządową spółką zajmującą się przewozami pasażerskimi, niezwiązaną kapitałowo z Polskimi Kolejami Państwowymi.
2009
3 stycznia 2009 roku miało miejsce pierwsze próbne przejazdy pociągiem Kolei Dolnośląskich na nieczynnej trasie Kłodzko – Wałbrzych. Już 5 stycznia 2009 wznowiono ruch na tym odcinku, uruchamiając połączenie Wałbrzych Główny – Nowa Ruda. 29 lipca 2009 roku, koleje otrzymały status samodzielnego przewoźnika, zdobywając jako pierwsze w Polsce Europejski i Krajowy Certyfikat Bezpieczeństwa.
W dniu 28 września 2009 roku, Koleje Dolnośląskie wynajęły dawną wagonownię przy stacji Świdnica Przedmieście, która miała zostać przerobiona na lokomotywownię. Połączenia z Wrocławia Psie Pole do Trzebnicy rozpoczęły się 20 września 2009 roku, a początkowo obsługiwano trzy pary połączeń. W grudniu, liczba ta wzrosła do dziewięciu, co przyczyniło się do wzrostu liczby pasażerów.
W zakończeniu roku finansowego, Koleje Dolnośląskie odnotowały stratę w wysokości 6,8 miliona złotych, ale liczba obsługiwanych pasażerów na trasie do Trzebnicy wynosiła już średnio 700 pasażerów dziennie.
2010
W 2010 roku Koleje Dolnośląskie przewiozły 675 tysięcy pasażerów, co oznaczało wzrost o 100% w stosunku do roku poprzedniego. Równocześnie, zakończono rok z stratą wynoszącą 43 tys. zł, przy przychodach rzędu 23 479,8 tys. zł. Po pięciu miesiącach 2011 roku zaobserwowano dalszy wzrost przewozów o 10%. W roku 2010, Koleje Dolnośląskie zmagały się z opóźnieniami, z czego 164 spowodowane były przez przewoźnika, co skutkowało karą nałożoną przez Urząd Marszałkowski w wysokości 5 740 zł.
W dniu 2 lipca 2010 roku Koleje Dolnośląskie zrealizowały pierwszy transgraniczny przejazd na trasie Szklarska Poręba Górna – Kořenov (Czechy), pomimo formalnych trudności w regularnym połączeniu. W październiku 2010 roku do prokuratury wpłynęło zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa wystosowane przez radnego dolnośląskiego, Patryka Wilda, w sprawie niezapłaconych zleceń związanych z remontem wagonów w 2008 roku, jak również sprawy zgłoszone przez właściciela wagonów.
Od 12 grudnia 2010 roku połączenia kolejowe między Jelenią Górą a Zebrzydową zostały zawieszone na miesiąc, w międzyczasie Koleje Dolnośląskie uruchomiły nowe połączenie Legnica – Żagań – Żary – Węgliniec.
2011
Na początku 2011 roku lokalne władze zasugerowały wykupienie dolnośląskiej części spółki Przewozy Regionalne, co mogło doprowadzić do fuzji z Kolejami Dolnośląskimi. W tym samym roku, kupiono pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez Newag Nowy Sącz, które miały obsługiwać trasy do Oleśnicy, Żmigrodu i Legnicy. 82% kosztów sfinansowano z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Latem bieżącego roku PKP S.A., właściciel dworców kolejowych, oskarżył nowego przewoźnika o niewykonywanie zobowiązań płatniczych. Koleje Dolnośląskie stanowczo zaprzeczyły tym zarzutom. Podczas sierpniowego strajku kolejarzy, Koleje Dolnośląskie nie przyłączyły się do protestu, honorując jednocześnie bilety PKP S.A.
2012
W rozkładzie jazdy na rok 2011/2012 Koleje Dolnośląskie przywróciły połączenie Żary – Żagań – Wrocław, wydłużając jednocześnie trasę do Legnicy. W 2012 roku spółka przewiozła aż 1,8 miliona pasażerów, co znacząco wpłynęło na ich sytuację finansową oraz rozpoznawalność.
2013
19 lutego pociąg 31WE Impuls podczas testu ustanowił nowy rekord prędkości dla polskich produkcji, osiągając 211,6 km/h. W maju z kolei wznowione połączenia na trasie Kłodzko – Polanica Zdrój, a w grudniu uruchomiono nowe połączenia Wrocław-Świdnica Miasto oraz Kłodzko Główne – Kudowa Zdrój.
2014
21 maja przewoźnik podpisał umowę z Newagiem na dostarczenie sześciu sztuk trzeciocząstkowymi pociągami Impuls. Umowa ta miała kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju spółki.
2015
10 marca Koleje Dolnośląskie i Newag podpisały umowę na pięć cztero-członowych Impulsów. We wrześniu spółka rozpoczęła sprzedaż biletów przez Internet oraz uruchomiła centrum obsługi klienta na dworcu Wrocław Główny. 7 września podpisano umowę z Pesą na dostawę czterech sztuk SZT Link, a także sprowadzono do bazy Kolei Dolnośląskich w Legnicy pojazd desiro celem przeprowadzania testów. Nowe połączenia z Wrocławia do Drezna rozpoczęły się również 9 grudnia, mając na celu uruchomienie bezpośrednich transmisji kolejowych.
2016
Pod koniec lutego w wybranych pojazdach Kolei Dolnośląskich zainstalowano biletomaty z firm KZŁ Bydgoszcz oraz Macro-System, w celu przeprowadzenia testów biletowych. 30 kwietnia spółka uczestniczyła w uruchomieniu połączenia Berlin – Wrocław z Deutsche Bahn, co dodatkowo podniosło znaczenie przewoźnika na rynku międzynarodowym.
Na przełomie października i listopada odbyła się budowa hali serwisowo-technicznej w Legnicy, a 11 grudnia zmieniono trasę pociągów na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski na autobusy.
2017
13 stycznia 2017 roku przewoźnik podpisał umowę z Newagiem na dostawę 11 sztuk pięcioczłonowych Impulsów. 10 kwietnia uruchomiono nowe połączenie Wrocław Wojnów – Wrocław Nadodrze/Wrocław Główny, co znacznie ułatwiło mieszkańcom dojazd do stolicy Dolnego Śląska.
W październiku 2017 roku, z powodu niedoborów taborowych, Koleje Dolnośląskie wynajęły dwa spalinowe zespoły trakcyjne. Wraz z PKS „Tour” Jelenia Góra wprowadzono także ofertę biletów zintegrowanych. Autobusy linii „100”, kursujące do Karpacza Górnego, zatrzymywały się przy dworcu w Jeleniej Górze.
16 listopada 2017 roku zakończono odbiór nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a kolejne pociągi rozpoczęły kursy w kierunkach takich jak Lichkov, Węglińca, Rawicza oraz Szklarskiej Poręby.
2018
Na początku 2018 roku, rozpoczęto sprzedaż biletów online na połączenia Kolei Dolnośląskich poprzez mobilną aplikację Koleo. 28 kwietnia 2018 roku zainaugurowano weekendowe połączenie turystyczne do Adršpach.
Do połowy października Koleje Dolnośląskie przewiozły 40 milionów pasażerów od czasu swojego powstania. 15 października w Legnicy otworzono Ośrodek Szkolenia Kadr Kolejowych, gdzie istotnym elementem była symulacja elektrycznego zespołu trakcyjnego 45WE Impuls, dostarczona przez TK Telekom oraz Sim Factor.
W grudniu 2018 roku, spółka podpisała kolejny istotny kontrakt związany z obsługą linii Liberec – Szklarska Poręba Górna oraz Pardubice/Ústí nad Orlicí – Międzylesie.
2019
7 lutego 2019 roku, przewoźnik przeprowadził testy systemu ETCS na odcinkach Legnica – Wrocław – Opole oraz Legnica – Węgliniec. 9 czerwca Koleje Dolnośląskie przywróciły popularne połączenie Lubin – Wrocław Główny, zyskało ono wspóldzielone 12 par połączeń dziennie.
2020
29 września 2020 roku, spółka podpisała umowę z firmą Pesą na dostawę pięciu egzemplarzy elfów II w wersji pięciocząstkowej, co miało znacząco wpłynąć na podniesienie standardu przewozów.
2022
W dniu 12 czerwca 2022 roku, przywrócone zostało połączenie Wrocław Główny – Świdnica Miasto. 5 września wprowadzono nową linię Kolejowej Komunikacji Autobusowej na trasie Kłodzko Miasto – Stronie Śląskie, natomiast 11 grudnia uruchomiono połączenie na linii Legnica – Chojnów – Rokitki – Chocianów.
2023
11 czerwca 2023 roku uruchomiono nową linię D41 łączącą Świdnicę Miasto z Zagórzem Śląskim oraz Jedliną-Zdrój. 24 czerwca wprowadzono dalekobieżną linię KDPN z Wrocławia Głównego przez Legnicę, Lubin do Głogowa, Zieloną Górę Główną, Szczecin Dąbie i do Międzyzdrojów (do 31 sierpnia 2023). W odpowiedzi na potrzeby pasażerów, od 3 września wznowiono obsługę połączenia na trasie Wrocław Główny – Legnica – Bolesławiec oraz wprowadzono nowe linie autobusowe, w tym D31 z Rawicza do Głogowa włoski Głogów – Oleśnica Rataje.
10 grudnia 2023 roku, Koleje Dolnośląskie zmieniły numerację linii obsługiwanych przez KD oraz obsłużyły nowo otwarty odcinek Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju. W tym roku przewoźnik przewiózł aż 19 milionów pasażerów i pokonał 11,6 miliona kilometrów, co stanowi najlepszy wynik w piętnastoletniej historii spółki, osiągając jednocześnie kamień milowy 100 milionów przewiezionych pasażerów.
Działalność
Spółka Koleje Dolnośląskie zajmuje się przewozem pasażerskim na obszarze Dolnego Śląska oraz na liniach w kierunku sąsiednich województw. Działa na podstawie zarówno linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK, jak i tych, które zostały przejęte przez samorządy, a zarządzane są przez operatorów wybranych w drodze przetargu, takich jak PMT Linie Kolejowe Sp. z o.o. Warto podkreślić, że przedsiębiorstwo nie jest właścicielem dworców kolejowych, lecz korzysta z nich na podstawie umów z ich właścicielami, głównie z PKP.
Regulacje taryfowe
Zgodnie z ustawą prawa przewozowego, przewoźnik jest zobowiązany do ustalenia własnych regulacji handlowych i przewozowych. W przypadku Kolei Dolnośląskich mają one postać Taryfy przewozowej dla osób, rzeczy oraz zwierząt „Kolei Dolnośląskich SA” (TP-KD), gdzie określone są zasady ustalania opłat przewozowych. W to wchodzi także Regulamin obsługi podróżnych, który reguluje przewóz osób, rzeczy i zwierząt (RPO-KD).
Cenniki zawierają szczegółowe informacje dotyczące opłat za przewóz pasażerów oraz ich bagażu. Koleje Dolnośląskie respektują wszelkie ustawowe ulgi. Warto zaznaczyć, że ceny biletów są tożsame z cennikami Polregio (d. Przewozy Regionalne), a dodatkowe opłaty związane są z przejazdem bez ważnego biletu oraz z ofertami specjalnymi, takimi jak wakacyjne promocje dla dzieci oraz oferty dla seniorów.
Oprócz honorowania oferty Polregio, spółka sprzedaje bilety w wariantach Ty i raz, dwa, trzy oraz Połączenie w dobrej cenie. Warto dodać, że od grudnia 2009 roku Koleje Dolnośląskie wprowadziły bilety całodzienny EURO-NYSA, umożliwiający korzystanie z publicznej komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz regionalnych pociągów na pograniczu Polski, Czech i Niemiec.
Do 30 czerwca 2021 roku, pasażerowie z ważnym biletem na komunikację miejską we Wrocławiu mogli korzystać z przejazdów pociągami Kolei Dolnośląskich bez dodatkowych kosztów. Choć spółka nie jest członkiem Związku Pracodawców Kolejowych, to od 1 stycznia 2014 roku, zawarto porozumienie, które umożliwia sprzedaż biletów z ulgami dla pracowników firm będących członkami Związku (70, 80, 99%). Dodatkowo, Koleje Dolnośląskie oferują legitymacje uprawniające do zniżek handlowych dla pracodawców spoza branży kolejowej, co pozwala na korzystanie z ulgowych biletów dla pracowników ogółem w wysokości 60%.
Bilety
Koleje Dolnośląskie oferują różnorodne kanały dystrybucji biletów, w tym:
- własne kasy biletowe na dworcach kolejowych,
- – Bolesławiec,
- – Jelenia Góra,
- – Legnica,
- – Strzelin,
- – Szklarska Poręba Górna,
- – Wałbrzych Miasto,
- – Wrocław Główny,
- – Zgorzelec Miasto,
- – Zgorzelec.
Kolejnymi miejscami zakupu biletów są kasy innych przewoźników oraz Biura Obsługi Klienta, które znajdują się na stacjach:
- – Legnica,
- – Wrocław Główny,
- – Zgorzelec.
Biletomaty dostępne są na dworcach, w tym:
- – Bielawa Zachodnia,
- – Chojnów,
- – Dzierżoniów Śląski,
- – Głogów,
- – Jawor,
- – Jaworzyna Śląska,
- – Jelcz-Laskowice,
- – Kamieniec Ząbkowicki,
- – Kąty Wrocławskie,
- – Kudowa-Zdrój,
- – Legnica,
- – Lubań Śląski,
- – Lubin,
- – Smolec,
- – Środa Śląska,
- – Świdnica Miasto,
- – Świebodzice,
- – Trzebnica,
- – Wałbrzych Główny,
- – Wałbrzych Miasto,
- – Wałbrzych Szczawienko,
- – Wrocław Główny,
- – Wrocław Mikołajów,
- – Wrocław Nadodrze,
- – Wrocław Psie Pole,
- – Siechnice,
- – Zgorzelec,
- – Ziębice,
- – Żagań.
Dodatkowo, dostępne są biletomaty w pojazdach typu Impuls 45WE oraz aplikacje mobilne SkyCash i Koleo. Bilety można również nabyć za pośrednictwem stron internetowych takich jak bilet.kolejedolnoslaskie.eu i koleo.pl oraz bezpośrednio u obsługi w trakcie podróży.
Bilety na przejazd pociągiem Kolei Dolnośląskich S.A. mogą być również zdobywane we wszelkich kasach Spółki Polregio.
Pracownicy obsługi klienta
W zakresie obsługi podróżnych, Koleje Dolnośląskie zatrudniają konduktorów oraz kierowników pociągów, tzw. drużyny konduktorskie. W Legnicy, a także w innych lokalizacjach takich jak Jaworzyna Śląska, Jelenia Góra, Kłodzko Główne, Węgliniec oraz Wrocław Główny, spółka dysponuje zespołami zamiejscowymi drużyn pociągowych. Od 2023 roku również Głogów zyska nową drużynę konduktorską.
Personel bezpośrednio związany z obsługą klienta oraz maszyniści noszą umundurowanie firmowe, które obejmuje między innymi czarne spodnie, czarną marynarkę z trzema pasami w kolorach srebrnym i czerwonym, czarną kamizelkę mundurową, czerwoną koszulę oraz srebrnoszary krawat. Dopełnieniem stroju jest czapka z otokiem. Pracownicy, którzy właśnie zostali zatrudnieni i czekają na mundur, otrzymują kamizelkę polarową. Wszystkie elementy odzieży noszone przez pracowników, poza spodniami, mają umieszczone logo firmy.
Usługi dodatkowe
Koleje Dolnośląskie oferują innowacyjny SMS-owy system informacji dotyczący rozkładów jazdy oraz sezonowe promocje dostosowane do różnych grup pasażerów. Pociągi są wyposażone w rampy, które umożliwiają wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Na szynobusach znajdują się miejsca przystosowane z pasami do unieruchomienia wózka. Chociaż nie wszystkie stacje są przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami, spółka zapewnia możliwość uzyskania pomocy, pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia takiej potrzeby 48 godzin przed podróżą.
Oprócz standardowej działalności związanej z przejazdami, Koleje Dolnośląskie uruchamiają dodatkowe pociągi do obsługi pielgrzymek, na przykład w dzień pielgrzymki wrocławskiej, co stanowi kontynuację ich działalności wynikającej z rewitalizacji odcinka do Trzebnicy.
Marketing i promocja
W ramach swojej strategii, Koleje Dolnośląskie prowadzą intensywne działania w obszarze marketingu i promocji. Udział w wydarzeniach dedykowanych młodzieży, takich jak juwenalia w Legnicy, oraz organizacja konkursów fotograficznych stanowią integralną część ich programów promocyjnych. W 2011 roku spółka aktywnie promowała nowo przejęte połączenia do Wołowa i Jelcza-Laskowic, organizując specjalne wydarzenia skierowane do dzieci. Koleje Dolnośląskie są również obecne na targach branżowych, co uzupełnia ich działania w zakresie promocji.
Obsługiwane połączenia
Koleje Dolnośląskie oferują bogaty wachlarz połączeń kolejowych, które obejmują wiele różnych tras. Poniżej przedstawiamy szczegółowy wykaz obsługiwanych linii:
- D1: Wrocław Główny – Legnica – Bolesławiec – Węgliniec – Lubań Śląski,
- D2: Wrocław Główny – Brzeg Dolny – Wołów – Ścinawa – Głogów,
- D3: Wrocław Główny – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko Główne – Kudowa–Zdrój,
- D4: Wrocław Główny – Kobierzyce – Sobótka – Świdnica Miasto – Bielawa Zachodnia,
- D6: Wrocław Główny – Wałbrzych Główny – Jelenia Góra,
- D7: Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice,
- D8: Wrocław Główny – Trzebnica,
- D9: Wrocław Główny – Strzelin – Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto – Międzylesie – Lichkov,
- D10: Wrocław Główny – Legnica – Węgliniec – Zgorzelec – Görlitz – Dresden Hauptbahnhof,
- D11: Wrocław Główny – Legnica – Lubin – Głogów,
- D12: Wrocław Główny – Legnica – Lubin – Głogów – Nowa Sól,
- D13: Legnica – Chojnów – Rokitki – Chocianów,
- D14: Wrocław Główny – Legnica – Żagań – Żary – Forst (Lausitz),
- D18: Görlitz – Zgorzelec – Węgliniec – Żagań / Żary – Zielona Góra Główna,
- D20: Wrocław Główny – Ścinawa – Głogów – Nowa Sól,
- D30: Wrocław Główny – Żmigród – Rawicz – Leszno,
- D31: Rawicz – Bojanowo – Góra Śląska,
- D40: Wrocław Główny – Jaworzyna Śląska – Świdnica Miasto – Dzierżoniów Śląski – Bielawa Zachodnia,
- D60: Wrocław Główny – Wałbrzych Główny – Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna,
- D61: Szklarska Poręba Górna – Harrachov – Tanvald – Liberec,
- D62: Görlitz – Zgorzelec – Gryfów Śląski – Świeradów Zdrój / Jelenia Góra – Karpacz,
- D64: Wrocław Główny – Jaworzyna Śląska – Świdnica Miasto – Jedlina-Zdrój – Głuszyca,
- D66: Trutnov hlavní nádraží – Kamienna Góra – Sędzisław,
- D67: Wrocław Główny – Wałbrzych Główny – Meziměstí – Adršpach (sezonowo),
- D70: Wrocław Główny – Wrocław Sołtysowice – Wrocław Wojnów – Jelcz Laskowice,
- D81: Oleśnica Rataje – Oleśnica – Syców,
- D83: Wrocław Główny – Oleśnica – Milicz – Krotoszyn,
- D90: Wrocław Główny – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko Główne – Kudowa-Zdrój,
- D91: Legnica – Świdnica Miasto – Dzierżoniów Śl./Bielawa Zach. – Kłodzko Główne – Kudowa-Zdrój,
- D92: Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto – Lądek-Zdrój – Stronie Śląskie,
- D93: Kłodzko Miasto – Kamieniec Ząbkowicki – Nysa,
- D96: Wałbrzych Główny – Nowa Ruda – Kłodzko Główne – Kudowa-Zdrój,
- D99: Wrocław Główny – Legnica – Bolesławiec – Węgliniec – Weißwasser (Oberlausitz) – Cottbus Hbf – Berlin Ostkreuz – Berlin Lichtenberg.
Pierwotnie planowane relacje
Początkowe plany przewidywały realizację usług na czterech trasach:
- Lubin – Legnica – Świdnica – Kłodzko – Polanica Zdrój,
- Wałbrzych – Kłodzko – Stronie Śląskie,
- Świdnica – Kobierzyce – Wrocław – Trzebnica,
- Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna.
Chronologia uruchamiania poszczególnych połączeń
Obsługa lin kolejowych przez Koleje Dolnośląskie była wprowadzana w następującej kolejności:
Data | Numer linii | Połączenie |
---|---|---|
Rok 2008 | ||
14 grudnia 2008 | 276 | Kłodzko Miasto – Międzylesie (do 11 grudnia 2009) |
137 | Legnica – Jaworzyna Śląska – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko Miasto | |
Rok 2009 | ||
06 stycznia 2009 | 286 | Wałbrzych Główny – Nowa Ruda – Kłodzko Miasto |
20 września 2009 | 275 | Legnica – Wrocław Główny |
326 | Wrocław Główny – Trzebnica | |
13 grudnia 2009 | 283 | Jelenia Góra – Lwówek Śląski |
283 | Lwówek Śląski – Zebrzydowa (do 10 grudnia 2011) | |
Rok 2010 | ||
01 marca 2010 | 282/278 | Legnica – Bolesławiec – Zgorzelec |
12 grudnia 2010 | 275 | Legnica – Żagań – Żary |
282 | Węgliniec – Ruszów – Żary | |
Rok 2011 | ||
03 stycznia 2011 | 311 | Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (do 10 grudnia 2011) |
11 grudnia 2011 | 273 | Wrocław Główny – Wołów (do 15 grudnia 2013) |
277 | Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice (do 15 grudnia 2013) | |
274 | Zgorzelec – Lubań Śląski – Gryfów Śląski – Jelenia Góra | |
Rok 2013 | ||
01 kwietnia 2013 | 274 | Węgliniec – Wrocław |
27 kwietnia 2013 | 298 | Sędzisław – Trutnov (weekendowe połączenie wakacyjne) |
15 grudnia 2013 | 279 | Wrocław Główny – Lubań Śląski |
274, 137 | Wrocław Główny – Świdnica Miasto | |
309 | Kłodzko Główne – Kudowa-Zdrój | |
Rok 2014 | ||
01 września 2014 | 274, 137 | Wrocław Główny – Dzierżoniów Śląski (przedłużenie połączeń Wrocław – Świdnica) |
14 grudnia 2014 | 283 | Lwówek Śląski – Zebrzydowa (powrót połączeń po przerwie) |
274, 311 | Wrocław Główny – Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (na odc. Jelenia Góra – Szklarska Poręba powrót do obsługi KD) | |
Rok 2015 | ||
26 kwietnia 2015 | 277 | Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice (powrót obsługi KD) |
13 grudnia 2015 | 271 | Wrocław Główny – Rawicz |
274 | Zgorzelec – Görlitz | |
286, 309 | Wrocław Główny – Kudowa-Zdrój | |
Rok 2017 | ||
10 kwietnia 2017 | 143, 292 | Wrocław Główny – Wrocław Wojnów |
29 kwietnia 2017 | 275, 14 | Wrocław Główny – Forst (Lausitz) |
10 grudnia 2017 | 276 | Wrocław Główny – Kłodzko Główne – Lichkov |
Rok 2018 | ||
28 kwietnia 2018 | 291 | Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów – (Mezimesti) |
09 grudnia 2018 | 298, 299 | Sędzisław (stacja kolejowa) – Kamienna Góra – (Kralovec) |
Rok 2019 | ||
09 czerwca 2019 | 289 | Wrocław Główny – Legnica – Lubin |
15 grudnia 2019 | 289 | Głogów – Lubin – Legnica – Wrocław Główny |
341 | Dzierżoniów – Bielawa Zachodnia | |
Rok 2021 | ||
12 grudnia 2021 | 292 | Wrocław Sołtysowice – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice |
Rok 2022 | ||
12 czerwca 2022 | 285 | Wrocław Główny – Kobierzyce – Sobótka – Świdnica Miasto |
05 września 2022 | 322 | Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto – Lądek-Zdrój – Stronie Śląskie (obsługa połączeń w formie Kolejowej Komunikacji Autobusowej) |
11 grudnia 2022 | 303, 316 | Legnica – Chojnów – Rokitki – Chocianów |
273 | Wrocław Główny – Brzeg Dolny – Wołów – Ścinawa – Rudna Gwizdanów – Głogów | |
Rok 2023 | ||
11 czerwca 2023 | 266, 286, 137 | Świdnica Miasto – Zagórze Śląskie – Jedlina-Zdrój – Głuszyca |
24 czerwca 2023 | 275, 289, 273, 428, 401 | Wrocław Główny – Legnica – Lubin – Głogów – Zielona Góra Główna – Szczecin Dąbie – Międzyzdroje – Świnoujście (do 27 sierpnia 2023) |
3 września 2023 | 275, 295, 6208, 6142, 6147, 6126, 6080, 6078 | Wrocław Główny – Legnica – Bolesławiec – Węgliniec – Weißwasser (Oberlausitz) – Cottbus Hbf – Berlin Ostkreuz – Berlin Lichtenberg (powrót obsługi KD, Pociąg do kultury) |
271, 372 | Rawicz – Bojanowo – Góra Śląska (obsługa połączeń w formie Kolejowej Komunikacji Autobusowej) | |
181, 281 | Oleśnica Rataje – Oleśnica – Syców (obsługa połączeń w formie Kolejowej Komunikacji Autobusowej) | |
10 grudnia | 273, 275, 289 | Wrocław Główny – Legnica – Głogów – Nowa Sól |
273 | Wrocław Główny – Ścinawa – Głogów – Nowa Sól | |
6211, 274, 317/308 | Görlitz – Zgorzelec – Gryfów Śląski – Świeradów Zdrój / Jelenia Góra – Karpacz | |
271, 274, 137, 266, 286 | Wrocław Główny – Jaworzyna Śląska – Świdnica Miasto – Jedlina-Zdrój – Głuszyca | |
271, 143, 281 | Wrocław Główny – Oleśnica – Milicz – Krotoszyn |
Połączenia sezonowe
W roku 2013, od maja do końca sierpnia, w weekendy uruchamiano trzy pary pociągów do czeskiego Trutnova. Obejmowały one dwie relacje z Jeleniej Góry oraz jedną z Wrocławia. Działały one w kooperacji z czeskim przewoźnikiem GW Train Regio na odcinku Královec–Trutnov.
Natomiast w roku 2017 dodano nowe sezonowe weekendowe połączenia, tym razem z Wrocławia do Forst.
W roku 2023 uruchomiono również połączenie kolejowe z Wrocławia do Swinoujścia.
Relacje, na których zaprzestano działalności
W grudniu 2009 roku zlikwidowano następujące połączenia:
- Kłodzko Miasto – Międzylesie (od 14.12.2008 do 11.12.2009),
W grudniu 2011 roku zlikwidowano:
- Lwówek Śląski – Zebrzydowa (od 13.12.2009 do 10.12.2011, powrót 14.12.2014),
W grudniu 2013 roku zaprzestano kursowania:
- Wrocław Główny – Jelcz Laskowice (od 10.12.2011 do 15.12.2013, powrót 26.04.2015),
- Wrocław Główny – Wołów (od 10.12.2011 do 15.12.2013, powrót 11.12.2022).
Natomiast w grudniu 2016 roku zrezygnowano z relacji:
- Jelenia Góra – Lwówek Śląski (od 11.12.2016 z powodu złego stanu technicznego linii kolejowej), co spowodowało uruchomienie komunikacji zastępczej w formie autobusów.
Tabor
Park taborowy
Typ | Seria | Numery boczne | Długość | Oznaczenie przewoźnika | Liczba sztuk | Producent | _ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
212M | SA109 | 003 ÷ 004 | 26 630 mm (27 896 mm) | S20 | 01 ÷ 02 | 0 z 2 | Kolzam | _ |
214M | SA106 | 011 | 24 500 mm | S10 | 01 | 1 | Pesa | _ |
214Mb | SA135 | 001 ÷ 003 | S11 | 01 ÷ 03 | 9 | Pesa | _ | |
004 ÷ 009 | 04 ÷ 09 | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” | _ | |||||
218Ma | SA132 | 002 | _ | S21 | 01 | 1 | Pesa | _ |
218Md | SA134 | 003 ÷ 007 | 41 700 mm | S22 | 01 ÷ 05 | 7 | Pesa | _ |
024 ÷ 025 | 07 ÷ 08 | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” | _ | |||||
223M | SA139 | 011 ÷ 014 | 43 730 mm | S23 | 01 ÷ 04 | 4 | Pesa | _ |
Rodzaj | Seria | Numery boczne | Długość | Oznaczenie przewoźnika | Ilość sztuk | Producent | _ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Impuls | 31WE | 001 ÷ 005, 020 ÷ 024 | 74 400 mm | E40 | 01 ÷ 10 | 10 | Newag | _ |
Impuls | 36WEa | 011 ÷ 016 | 58 400 mm | E30 | 01 ÷ 06 | 6 | Newag | _ |
Impuls | 45WE | 019 ÷ 029 | 90 400 mm | _ | _ | 11 | Newag | _ |
Elf II | 48WEc | 024 ÷ 048 | 90 530 mm | _ | _ | 25 | Pesa | _ |
Elf II | _ | _ | _ | _ | _ | 0 z 10 | Pesa | _ |
5B/6B | EN57AL | 1501, 1938, 1542 | 64 610 mm | E31 | 01 ÷ 03 | 3 | Pafawag | _ |
5B/6B | EN57AKD | 1937 | _ | E32 | 01 | 1 | Pafawag | _ |
5B/6B | EN57 | 1703 | 63 970 mm | E33 | 01 | 1 | Pafawag | _ |
Tabor dwutrakcyjny
Rodzaj | Seria | Numery boczne | Ilość sztuk | Producent | _ |
---|---|---|---|---|---|
Impuls 2 | 36WEh | 012 do 017 | 6 | Newag | _ |
Wagony
Kategoria | Ilość sztuk | Fabryka | _ |
---|---|---|---|
208K | 5 | Zastal | _ |
Tabor użytkowany tymczasowo i wypożyczany innym przewoźnikom
W marcu 2010 roku spółka zawarła umowę dzierżawy z wrocławskim oddziałem Przewozów Regionalnych, obejmującą lokomotywę SP32 nr 209 oraz wagon osobowy typu 120A. Umożliwiło to obsługę trasy Legnica – Bolesławiec – Lwówek Śląski – Jelenia Góra, konieczną wskutek przeglądów szynobusów.
Na początku października 2017 roku, z uwagi na zaplanowane przeglądy oraz wyłączenia powypadkowe, przewoźnik skorzystał z wypożyczenia dwóch zespołów trakcyjnych. Wśród nich był jeden od Pesy (SA139-010) i drugi od Arrivy.
8 października 2019 roku Koleje Dolnośląskie podjęły decyzję o wynajmie pojazdu SA139 o numerze 008 na 123 dni. Pojazd ten wcześniej był eksploatowany przez Koleje Wielkopolskie.
4 lutego 2020 roku podpisano umowę z SKPL Cargo, celem dzierżawy dwóch składów Düwag Wadloper: spalinowego wagonu SN82 o numerze bocznym 002 oraz zespołu trakcyjnego SN83 o numerze bocznym 003. Wóz skierowano na linie podsudecką oraz żagańską w relacji Kąty Wrocławskie – Wrocław. Choć planowano, że zajmą one miejsce do 2023 roku, wskutek niskiej frekwencji pasażerów, powróciły do SKPL 30 kwietnia.
W końcu marca 2020 roku odbyła się wymiana taboru pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi a PKP SKM Trójmiasto, w ramach której jednostka SA132-002 trafiła na rok do SKM Trójmiasto. W zamian Koleje Dolnośląskie otrzymały pojazd EN57AKM-1718. Po rocznej eksploatacji, w kwietniu 2021 roku, wrócił on do właściciela, a SA132-002 powrócił do użytkowania.
17 października 2021 roku miała miejsce kolejna wymiana taborowa, w której Koleje Dolnośląskie użyczyły SA134-023 w zamian za EN57AKM-1718.
Wyniki przewozowe
W analizowanym okresie, liczba pasażerów korzystających z usług Kolei Dolnośląskich zwiększała się znacząco. W latach 2018-2023 nastąpił zauważalny wzrost zarówno przewozów, jak i zrealizowanej pracy przewozowej, która jest wyrażana w pasażerokilometrach. Niestety, ze względu na ograniczenia techniczne, wykresy ilustrujące te zmiany nie mogły zostać zaprezentowane.
W roku 2018 Koleje Dolnośląskie przewiozły 11,73 mln pasażerów, co stanowiło solidny wynik, który w kolejnym roku wzrósł do 14,1 mln. Jednakże, w roku 2021 liczba ta spadła do 10,98 mln pasażerów, aby w 2023 roku osiągnąć imponującą liczbę około 19 mln przetransportowanych pasażerów.
Warto także zaznaczyć, że w 2023 roku Koleje Dolnośląskie mogły pochwalić się przewiezieniem 100 milionów pasażerów od momentu rozpoczęcia swojej działalności. Juliowy miesiąc tego samego roku okazał się szczególny, gdyż był to pierwszy miesiąc, w którym pociągi spółki przejechały ponad 1 mln kilometrów. Łącznie w 2023 roku pociągi KD przebyły około 11,6 mln kilometrów, a przewidywana praca eksploatacyjna na rok 2024 ma wzrosnąć o 2,2 mln kilometrów.
Prezesi
W niniejszym dokumencie przedstawiamy listę prezesów Kolei Dolnośląskich, która obejmuje osobistości zarządzające tym ważnym regionalnym przewoźnikiem.
Data początkowa | Data końcowa | Nazwisko Prezesa | Uwagi |
---|---|---|---|
18 stycznia 2008 | 29 kwietnia 2008 | Jan Miller | – |
29 kwietnia 2008 | 31 marca 2009 | Tomasz Strapagiel | – |
30 maja 2009 | 30 czerwca 2012 | Genowefa Ładniak | – |
1 lipca 2012 | 2 kwietnia 2013 | Zbigniew Szczypiński | – |
23 lipca 2013 | 26 czerwca 2014 | Genowefa Ładniak | – |
26 czerwca 2014 | 4 stycznia 2019 | Piotr Rachwalski | – |
4 stycznia 2019 | Brak | Damian Stawikowski | – |
Nagrody i wyróżnienia
Koleje Dolnośląskie zdobyły szereg wysiłków i docenienia na przestrzeni lat, co świadczy o ich zobowiązaniu do jakości oraz zaangażowaniu w rozwijanie usług kolejowych.
- 2009 – wyróżnienie na targach Trako w Gdańsku na trasie z Kłodzka do Wałbrzycha,
- 2010 – tytuł „Jakość Roku 2010” w kategorii „Usługa” przyznany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji i Gazetę Prawną,
- 2017 – tytuł „Firma Kolejowa Odpowiedzialna Społecznie” przyznany podczas targów Trako w Gdańsku,
- 2017 – nagroda za „Pociąg Pełen Kultury” przyznana podczas targów Trako w Gdańsku.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
KGHM Ecoren | Legnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji | Interferie | Rank Progress | Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy | Hefra | Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna | Gant DevelopmentOceń: Koleje Dolnośląskie