Jerzy Liban, urodzony w 1464 roku w Legnicy, to postać, która odegrała istotną rolę w renesansowej erze. Jako humanista, kompozytor, teoretyk muzyki, a także pedagog i filolog, jego wszechstronność w dziedzinach nauki i sztuki była niezwykła. W trakcie swojego życia posługiwał się trzema językami: łaciną, greką oraz hebrajskim, co świadczy o wysokim poziomie jego wykształcenia.
Liban pracował w Akademii Krakowskiej, znanej dzisiaj jako Uniwersytet Jagielloński, gdzie prowadził wykłady, dzieląc się swoją wiedzą oraz pasją z młodymi umysłami. Ponadto, uczył w szkole parafialnej przy Kościele Mariackim w Krakowie, co podkreśla jego zaangażowanie w rozwój edukacji lokalnej.
Jego działalność miała istotny wpływ na kształtowanie kultury i nauki w Polsce w okresie renesansu, a jego dziedzictwo wciąż pozostaje ważnym punktem odniesienia dla historyków muzyki i kultury.
Życiorys
Jerzy Liban rozpoczął swoją edukację w rodzinnym mieście – Legnicy, gdzie uczęszczał do szkoły kolegiackiej zlokalizowanej przy kościele św. Piotra i Pawła. Dalszą naukę kontynuował w Akademii Krakowskiej od 1494 roku, a następnie według przypuszczeń, także w Kolonii. Po kilku latach, w 1501 roku, powrócił do Krakowa, co miało kluczowe znaczenie dla jego kariery naukowej i życiowej. W tym mieście spędził resztę swojego życia.
W trakcie swojego kształcenia w akademii Liban zdobył tytuł bakalaureata w 1502 roku, a w 1511 roku otrzymał dyplom magistra sztuk. Jego talent i wiedza znalazły odzwierciedlenie w pracy nauczycielskiej, którą podjął w Akademii Krakowskiej. Dodatkowo, w latach 1506-1528 był zaangażowany w działalność szkoły parafialnej przy Kościele Mariackim w Krakowie, gdzie pełnił funkcje kantora, pedagoga oraz rektora.
W swojej karierze edukacyjnej uczył greki, muzyki oraz zasad prozodii łacińskiej, co obejmowało badania akcentu, iloczasu oraz intonacji, które były niezbędne do właściwej recytacji tekstów liturgicznych. Jego wkład w nauczanie i rozwój uczniów pozostawił trwały ślad w historii edukacji w Polsce.
Dorobek
Jerzy Liban, jako wykładowca Akademii Krakowskiej w latach 1520 oraz 1528-1535, odegrał istotną rolę w propagowaniu kultury antycznej. W jego dorobku znajdziemy przekłady prac Arystotelesa, a także antologie pism ojców Kościoła i utworów łacińskich. Liczbę jego prac szacuje się na 16, z których wiele opublikowano w Krakowie pomiędzy 1522 a 1545 rokiem. W tych tekstach Liban kompleksowo analizował zagadnienia związane z filologią, filozofią, historią, medycyną, prawem, teologią oraz muzyką.
W szczególności dwa z jego dzieł w całości poświęcone są muzyce. Pierwsze z nich, De accéntrum ecclesiasticórum exquísita ratióne (Wybrana metoda stosowania akcentów kościelnych), powstało w okolicach 1539 roku i było dedykowane Piotrowi Gamratowi, biskupowi krakowskiemu. To obszerne kompendium poruszało kwestie związane z wykonywaniem tekstów liturgicznych oraz zawierało czterogłosowy utwór zatytułowany Ortus de Polonia, który najprawdopodobniej skomponowano wokół 1501 roku i stanowiło opracowanie antyfony ku czci św. Stanisława, patrona Polski.
Drugim traktatem muzycznym jest De músicae láudibus orátio (Mowa pochwalna o muzyce), opublikowany w 1540 roku w drukarni krakowskiej pod opieką Jana Halicza. Dzieło to zawierało fundamentalne zagadnienia dotyczące teorii muzyki, słowniczek greckich terminów muzycznych, oraz szczegółową analizę edukacyjnej i etycznej roli muzyki. Znajdziemy w nim także przykłady muzyczne, w tym osiem czterogłosowych opracowań Magnificat oraz jedno czterogłosowe opracowanie psalmu In exitu Israel de Aegypto.
Te dwa starodruki są obecnie jedynym źródłem wiedzy o muzycznej twórczości Libana. Zaznacza się również, że jego uczniem mógł być Sebastian Herburt, który stał się kompozytorem oraz teoretykiem sztuki muzycznej.
Polak czy Niemiec?
Kim dokładnie był Jerzy Liban? W swoim badaniu, Elżbieta Witkowska-Zaremba zwraca uwagę na fakt, że miał on niemieckie korzenie. Przypuszcza się, że jego rodzina, Weihrauch, była niemieckiego pochodzenia, a sama nazwa tej rodziny oznacza „kadzidło”, co w języku greckim tłumaczy się jako libanos.
Jednakże, w Encyklopedii Muzyki oraz w pracach Jana Węcowskiego przedstawiany jest on jako polski humanista oraz teoretyk muzyki. Jerzy Liban, mimo swojego niemieckiego pochodzenia, całe swoje życie oraz działalność artystyczną związał z Polską. Podkreślał swoje związki z tym krajem, opisując Polskę jako „patria nostra”. Język polski określał z kolei mianem „mowy ojców”, co w jego słowach wyrażone było jako „sermo patrium nostrum id est Polonus”.
Upamiętnienia
Lutnia imienia Jerzego Libana z Legnicy jest prestiżową nagrodą przyznawaną w ramach Legnica Cantat, uznawanego za jeden z najstarszych i najbardziej renomowanych konkursów chóralnych, jakie odbywają się w Polsce. Całe wydarzenie gromadzi utalentowane chóry, które prezentują swoje umiejętności i artystyczne osiągnięcia.
Co więcej, aby uhonorować pamięć Libana, jego imieniem nazwano także ulicę, która znajduje się w samym sercu Legnicy, co podkreśla jego znaczenie dla lokalnej społeczności oraz kultury regionu.
Zachowane kompozycje
W zbiorze dzieł Jerzego Libana znajdziemy różnorodne kompozycje, które odzwierciedlają jego talent i twórczy dorobek. Oto najważniejsze z nich:
- Ortus de Polonia,
- Oratio pro Rege Sigismundo (około 1539 roku),
- Lectio de Rege Sigismundo,
- osiem Magnificatów,
- Psalm 113 [114] „In exitu”.
Prace z teorii muzyki
Jerzy Liban, wybitny myśliciel i teoretyk muzyki, ma na swoim koncie szereg znaczących prac. Oto niektóre z nich:
- De philosophiae laudibus oratio (De musica) – 1537,
- De accentuum ecclesiasticorum exquisita ratione – 1539,
- De musicae laudibus oratio – 1540.
Przypisy
- JanJ. Węcowski, Jerzy Liban - patron głównej nagrody Legnica Cantat, [w:] HonorataH. Rajca (red.), Program Legnica Cantat 50, Legnica: Legnickie Centrum Kultury, 2019, s. 95.
- MałgorzataM. Kolińska, Jerzy Liban (Jerzy Liban z Legnicy) | Życie i twórczość | Artysta, wyd. Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, Culture.pl, 2006 [dostęp 22.04.2020 r.]
- Jerzy Liban z Legnicy - Opera omnia [online], Bearton [dostęp 22.04.2020 r.]
- Liban, Jerzy [Libanus, Georgius], Grove Music Online, DOI: 10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000016560 [dostęp 22.04.2020 r.]
- Liegnitz.pl :: portal historyczny miasta Legnicy :: Miejsca/Ulice, place : Libana Jerzego (Lindenstraße) [online], liegnitz.pl [dostęp 22.04.2020 r.]
- AndrzejA. Chodkowski (red.), Encyklopedia muzyki, wyd. PWN, Warszawa 1995, s. 494-495, ISBN 83-01-11390-1.
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Andrzej Myc | Krzysztof Grygajtis | Leopold Kronecker | Heinrich Wilhelm Dove | Grażyna Krzanowska | Marek Bem | Antoni Bukaluk | Krystyna Kłosińska | Lesław Bielak | Marcin Majewski | Marek Derwich | Jacek Oleksyn | Edyta Jurkowlaniec-KopećOceń: Jerzy Liban